روغن چی بریزم؟

روغن موتور چیست؟

24/شهریور/1401 پویا مگ
بدون دیدگاه

روغن موتور چیست؟

هر خودرویی برای عملکرد مناسب نیاز به ترکیبات پیچیده ی روغن موتور دارد. به طور کلی میتوان گفت روغن موتور یا همان روانکارها، دسته ای از روغن ها هستند که برای کاهش اصطحکاک، حرارت و سایش بین اجزای موتور که در تماس با یکدیگر هستند، استفاده میشوند.

برای داشتن موتوری سالم با عمری طولانی، استفاده از روغن موتور باکیفیت جزو الزامات است. زیرا در صورت خرابی هزینه سرسام آوری بابت تعمیر موتور خودرو باید پرداخت کرد.

تاریخچه روغن موتور

از هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح، با اختراع چرخ و ارابه، نیاز به استفاده از روانکار هم به وجود آمد. در آن زمان محور های چرخ های ارابه بعد از مدتی بر اثر اصطحکاک نیم سوز میشدند. در ابتدا سعی کردند تا با آب محور ها را خنک کرده و از اصطحکاک جلوگیری کنند، اما بعد از مدتی، مصریان استفاده از روغن های گیاهی مثل زیتون را مرسوم کردند.

در قرون وسطی و با ورود ماشین‌های مسی و آهنی، سعی کردند تا از روغن‌های دیگری مانند؛ روغن بادام، روغن نهنگ و سایر روغن‌های حیوانی استفاده کنند. اما استفاده از این روغن‌ها مناسب نبود، چراکه روغن‌های گیاهی و حیوانی مقاومت پایینی داشتند و خیلی زود تجزیه و یا فاسد می‌شدند.

بعد از آغاز فعالیت اولین چاه استخراج نفت مدرن، در قرن 19 میلادی و با پیشرفت و توسعه تکنولوژی، در اواخر قرن نوزده، روانکارهایی بر پایه نفت خام تولید و جایگزین روانکارهای گیاهی شدند. در قرن بیستم و با گسترش روزافزون صنایع و گسترش استفاده از اتومبیل‌ها، نیاز به استفاده از روانکارها و روغن موتورهای باکیفیت بالاتر، بیشتر احساس شد.

کار روغن موتور چیست؟

کار اصلی روغن در موتور خودرو، روان‌سازی و به حداقل رساندن اصطکاک بین اجزای موتور است. البته روغن موتورها وظایف بسیار مهم دیگری در موتور خودرو برعهده دارند. جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی موتور، پاک‌کنندگی موتور و معلق سازی مواد حاصل از سایش قطعات، آب بندی موتور، حفاظت از سطوح فلزی موتور، افزایش کارایی موتور و برخی از ویژگی‌های دیگر، همگی از وظایف روغن موتور است.




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها